Discours d'adieu

Discussies in het Nederlands over het land, de lifestyle, de maatschappij én de taal

Modérateur: Modérateurs leforum.nl

Discours d'adieu

Messagepar µ » 30 Sep 2009 13:30

Discours prononcé lors d'un pot d'adieu pour un bon collègue qui nous quitte malheureusement, avec un registre de vocabulaire bien choisi pour la circonstance - un concentré du vocabulaire du gars

Accrochez vous, moi j'ai trouvé le discours excellent (inside jokes bien sur) mais c'est aussi une mine de vocabulaire et expressions toutes faites :)

Titre:
Naast behaalde resultaten op organisatorisch, professioneel en procesmatig vlak heeft XXX ons voorzien van een geheel eigen en onderscheidend lingo.

Vorig jaar was iedereen razend druk met de <..> in de maand juno en de aftercare in juli
maar in augustus begon alles weer zijn normale gangetje te gaan. Iedereen deed gewoon waar
hij goed in was: mailen, doorsturen, replyen, en dingen doorzetten naar een collega die daar eigenlijk voor was.

[le chef] had toen al lang op het snotje dat er een verbetertraject ingezet moest worden.
Met deze ploeg kon hij niet op die felbegeerde bijrijdersstoel terecht komen. Er moest
iemand komen die iedereen scherp kon krijgen, de shit gewoon oppakken en omdraaien,
om daarna door te pakken en te borgen dat er nu eens dingen opgelost en verbeterd
werden in plaats van steeds maar brandjes te blussen.

[Le département] had iemand nodig met visie, focus. Iemand die helder had wat hij op de lange termijn wilde bereiken maar die tegelijk ook de low hanging fruits zou plukken. Maar wel iemand
die goed zijn prioriteiten kan stellen en dus goed kan afwegen of hij niet klem komt te zitten
als hij alleen maar kijkt naar quick wins.

Het moest iemand zijn die zich niet af liet leiden door de waan van de dag en allerlei paddestoelen
die zomaar uit de grond komen zetten. Iemand die zijn acties zorgvuldig planned, doet, checkt en act; waar nodig besluiten forceert en die dat doet met passie, met commitment.

Iemand die de verwachting van anderen managed en duidelijk stelt wat de milestones zijn, wanneer hij zijn deliverables op kan leveren, wanneer het project afgerond is en die indien nodig het ruim van te voren zou laten weten als hij een deadline niet ging halen. Want verliezers hebben een excuus maar winnaars hebben een planning

Ja, waar [le chef] naar zat te zoeken was iemand met de juiste soft skills en mindset om zijn hard skills goed te laten landen. Iemand die een gremium, draagvlak weet te krijgen voor zijn procesmatig gestuurde veranderingen binnen de toko zodat we er met zijn allen lang lol van hebben en vooral ook iemand die de problemen zodanig bij hun ballen weet te pakken dat klanten er tevreden van worden.

Er hoefde geen meeting ingeschoten te worden noch was er een workshop, brainstorm-, brown paper- of pizzasessie nodig om de vacature vorm te geven en te concretiseren. Ik heb de vacature niet gezien maar ik kan me voorstellen dat hij er ongeveer zo uitzag:

Ben jij een doelgerichte manager die een beer op de weg een uitdaging vindt? Heb jij als geen ander tussen de oren dat deze business zijn ogen moet openen, open your eyes he, en moet gaan voor klanttevredenheid, klantbehoud, ja, klantintimiteit?

Ben jij van mening dat een rapport draaien iets anders is dan monitoren. Ken jij de fijne nuanceverschillen tussen bila, 1 op 1 en face to face en heb jij zin om te knallen in een organisatie met veel potentieel?

Cluster je drive en beleg een coca met [le chef], minstens 24 uur per dag bereikbaar op 06...

En gelukkig voor ons heb jij toen je deze opdracht op het netvlies kreeg hem niet geparkeerd, hem niet ergens overheen getild maar heb je geassessed wat voor impact het voor je zou hebben, je persoonlijke revenu afgetikt en er daarna een klap op gegeven. D’r op, d’r overheen en dan vol d’r in.

En zo hadden wij opeens iemand in huis die heisessies op straat regelde, ons liet benoemen en presenteren wat we nu eigenlijk de hel dag deden, ons chasede en prikkelde en ervoor zorgde dat de grow van [Le département] een boost van jewelste kreeg. Iemand die professionaliteit zover doorvoerde dat zelfs [un département bordélique] een clean desk policy erop na houdt waar sommige managers en MT leden nog een puntje aan kunnen zuigen.

In Q1 van dit jaar hebben we je gelukkig nog kunnen retainen voor Q2 en Q3. Maar, nu het 2 voor 12 is, je churnrisico skyhigh is en je écht gebruik gaat maken van de overstapservice is het tijd om je te bedanken voor alle inspiratie, implementatie en, eerlijk is eerlijk, af en toe irritatie.

Ik denk dat ik namens heel [Le département] spreek als ik zeg dat we begrijpen dat je een ander project gaat doen, we het ook heel goed vinden dat je een ander project gaat doen maar dat we het erg jammer vinden dat je weg gaat.

µ

Re: Discours d'adieu

Messagepar pwi » 01 Oct 2009 18:28

conclusion: la langue néerlandaise est foutue à tout jamais.

On me ferait un discours comme ça.... il lui manquerait quelques dents après.
La mauvaise foi est un art
pwi

Retourner vers De Nederlandse Hoek